Polecamy

Polerowanie samochodu

Bezpieczeństwo pojazdów przystosowanych do przewozu osób na...

Blog

Spokojna jazda dzięki oponom całorocznym

Share
  • Facebook
  • Twitter

Mamy do czynienia z kompletem opon Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Pogoda w Wielkiej Brytanii jest bardzo zmienna. Mówi się, że mówimy o niej więcej niż jakikolwiek inny naród i mamy więcej słów na jej opisanie niż jakikolwiek inny język. Są nawet okresy w roku, kiedy wydaje się, że doświadczamy czterech pór roku w ciągu jednego dnia.

Tak więc opona samochodowa, która zapewnia doskonałą przyczepność na letnich i zimowych drogach, a także doskonałe hamowanie i sterowność w każdych warunkach pogodowych, ma sens.

Najwyraźniej sektor opon całorocznych jest jednym z najszybciej rozwijających się w branży oponiarskiej, ale czy opona całoroczna może być tak dobra, jak dwa komplety opon - jeden na lato, a drugi na zimę?

Test opon

Jeżeli nie masz dostępu do najnowocześniejszych urządzeń do oceny opon, nie ma lepszego momentu na przetestowanie nowych gum niż zamiana z istniejącym kompletem w samochodzie, który dobrze znasz.

Na początku tego roku kupiłem moje pierwsze BMW - cenioną serię 1 z rocznika 59, z przebiegiem zaledwie 60 000 mil.

Mimo że miało świeży przegląd techniczny, opony były rozczarowujące. Były mieszanką dwóch marek, o których nigdy nie słyszałem, i nowych tanich opon (prawdopodobnie po to, aby przejść test), więc modernizacja była priorytetem.

Nie było lepszego momentu, aby skorzystać z wieloletniego zaproszenia Goodyeara do wypróbowania jego cieszącej się uznaniem nowej opony Vector 4Seasons Gen-3, obiecującej "doskonałe właściwości jezdne w każdych warunkach pogodowych, przez cały rok".

Pierwsze, co rzuca się w oczy w oponie Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, to asymetryczny wzór bieżnika, uzupełniony głębokimi i szerokimi rowkami, które mają za zadanie rozpraszać wodę (zapobiegając aquaplaningowi) i zapewniać doskonałą przyczepność w każdych warunkach.

W porównaniu z oponą Gen-2 Goodyear twierdzi, że ulepszona konstrukcja wspomaga hamowanie na suchej nawierzchni o 5%, a zmiany w bieżniku zapewniają lepsze osiągi na mokrej i ośnieżonej nawierzchni.

Nowy wzór bieżnika ma także więcej środkowych lameli - wąskich szczelin, które "wgryzają się" w śnieg - co ponownie przekłada się na poprawę prowadzenia na śniegu o 5% w porównaniu z poprzednią generacją.

Na drodze

Po założeniu opon Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 czekała mnie niespodzianka. Od razu dało się odczuć poprawę komfortu i tłumienie hałasu drogowego.

Zazwyczaj musiałem poczekać kilka tygodni, aby móc pojeździć na mokrej nawierzchni, ale okres suszy dał mi wystarczająco dużo okazji do porównania ich z moimi poprzednimi oponami letnimi.

Szczerze mówiąc, różnica nie była ogromna, co jest zasługą Goodyeara, ponieważ opony zimowe zwykle mają gorszą trakcję w ciepłe dni, a droga hamowania jest dłuższa.

Niemniej jednak sztywniejsza konstrukcja opon Vector 4Seasons Gen-3 zdecydowanie poprawiła prowadzenie na suchej nawierzchni i stabilność podczas ostrego pokonywania zakrętów.

Kiedy w końcu nadszedł deszcz, był wręcz biblijny, więc nie mogłem się doczekać, kiedy wyjadę na zewnątrz, aby wypróbować je na mokrej nawierzchni.

Oczywiście początkowo byłem ostrożny (w końcu BMW ma napęd na tylne koła), ale szybko okazało się, że zestaw Gen-3 działa na przemoczonym asfalcie jak magia - budując pewność siebie, ale też nie przesadzając.

Drogi wokół mojej wioski, które często są pokryte błotem pozostawionym przez traktory, mogą stać się zdradliwe podczas ulewy. Również w tym przypadku opony całoroczne zdawały się to znosić.

Jeśli chodzi o lepszą skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni, to wierzę na słowo Goodyearowi. Jeśli była jakaś różnica, to była ona marginalna.

Pozdrowienia z sezonu

Pomimo mojej wcześniejszej uwagi o "czterech porach roku w ciągu jednego dnia", na południowo-zachodniej części kraju jest jeszcze za wcześnie na śnieg i lód, więc na razie muszę wstrzymać się z oceną. Wiem tylko, że z recenzji, które czytałem (plus komentarze kupujących) wynika, że Gen-3 jest kolejną najlepszą rzeczą w historii opon śniegowych.

Zapewniam, że wrócę do tego tematu w środku zimy, gdy będę miał okazję przetestować 4Seasons Gen-3 Vector w warunkach poniżej zera i sprawdzić twierdzenie Goodyeara, że zapewniają one lepszą przyczepność i sterowność na śniegu.

Tymczasem jestem pod ogromnym wrażeniem - Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 to prawdziwie wszechstronna opona klasy premium w niezwykle konkurencyjnej cenie.

Teraz nie ma jeszcze zimy, a ja już nie mogę się doczekać mrozu lub białego puchu. Chyba oszalałem...

Zobacz

5 Symptomów uszkodzonego ECU (i koszt wymiany)

Niezależnie od tego, czy jest to jednostka sterująca silnika (ECU), czy moduł sterujący silnika...

Jak bezpiecznie sprzedać samochód

Wyobraź sobie sytuację: właśnie zdecydowałeś się sprzedać swój samochód prywatnie i...

Czy powinienem odnowić lub wymienić wirniki?...

Hamulce wymagają konserwacji, podobnie jak silnik samochodu. Gdy nadejdzie czas wymiany klocków...