Polecamy

Przywrócenie geometrii karoserii

Jak przygotować samochód do detailingu

Blog

15 najczęstszych przyczyn wypadków samochodowych

Dopóki nie uda się wyeliminować z naszego systemu transportowego każdej cząstki ludzkiego błędu, wypadki samochodowe o pewnym nasileniu prawdopodobnie zawsze będą częścią życia kierowców.

W ostatnich latach przemysł motoryzacyjny przeszedł długą drogę, starając się poprawić standardy bezpieczeństwa samochodów, czyniąc je bardziej wytrzymałymi w warunkach zderzenia lub lepiej radzącymi sobie z unikaniem wypadków i łagodzeniem ich skutków.

Podczas gdy naukowcy i inżynierowie nadal pracują nad tymi problemami, jedną z rzeczy, które możemy zrobić, aby być bezpieczniejszymi kierowcami, jest edukacja na temat najczęstszych przyczyn wypadków samochodowych.

Poniżej znajduje się lista opracowana na podstawie informacji dostarczanych od lat przez największych ubezpieczycieli w kraju, która pozwala zrozumieć, co jest przyczyną wielu współczesnych wypadków samochodowych.

Zawartość strony pokaż 1. Czynniki rozpraszające uwagę w smartfonach 2. Rozproszenie uwagi pasażera 3. Jedzenie i napoje 4. Przekroczenie prędkości 5. Jazda po pijanemu 6. Niebezpieczna jazda 7. Niezatrzymanie się 8. Nastolatki i nowi kierowcy 9. Pogoda 10. Wściekłość na drodze 11. Zmęczenie 12. Warunki drogowe 13. Uszkodzenia pojazdu 14. Noc 15. Jazda za ogonem

1. Rozproszenie uwagi za pomocą smartfona

Pierwsze kilka pozycji na naszej liście należy do szerszej kategorii "rozproszonej jazdy", która pozostaje główną przyczyną wypadków samochodowych w 2021 roku. Wśród głównych czynników rozpraszających uwagę są te uciążliwe, ale bardzo przydatne urządzenia, które zdajemy się mieć przy sobie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu - smartfony.

Niezależnie od tego, czy chodzi o odpowiadanie na SMS-y, przeglądanie mediów społecznościowych, udostępnianie zabawnych memów czy manipulowanie aplikacjami muzycznymi i wideo w celu ułożenia odpowiedniej playlisty, smartfony rozpraszają uwagę i są przyczyną tysięcy wypadków.

Według Krajowej Rady Bezpieczeństwa 1 na 4 wypadki jest spowodowany pisaniem SMS-ów i prowadzeniem samochodu, a szerzej rozumiane wypadki związane z używaniem telefonów komórkowych to około 1,6 miliona kolizji rocznie. Są to liczby, które powinny być wystarczająco przerażające, aby powstrzymać nas przed pozwoleniem, by telefony rozpraszały nas na drodze.

2. Rozproszenie uwagi pasażera

Inną ważną przyczyną wypadków w kategorii "rozproszona jazda" jest rozproszenie uwagi pasażerów pojazdu.

Istnieje wiele sposobów, w jakie może dojść do tego rodzaju niefortunnych zdarzeń, ale jednym z przykładów może być bójka dzieci na tylnym siedzeniu lub zbytnie zaangażowanie kierowcy i pasażera w rozmowę, które odwraca ich uwagę od drogi. Można sobie wyobrazić różne możliwości.

3. Jedzenie i napoje

Wreszcie w naszej kategorii rozproszonej jazdy mamy kwestię jedzenia i picia w samochodzie. W tym wpisie nie uwzględnimy alkoholu (więcej na ten temat poniżej), ale zwykłe jedzenie i picie może okazać się równie zabójcze.

Bezpieczne prowadzenie samochodu to balansowanie między rękami na kierownicy, dźwignią zmiany biegów i innymi elementami sterującymi a wzrokiem skierowanym na drogę. Jeśli do tego równania dodać jeszcze jedzenie, sytuacja zaczyna się komplikować.

Ponownie, istnieje wiele możliwych scenariuszy, z których wszystkie są łatwe do wyobrażenia i prawdopodobne. Może to być rozlanie gorącej kawy na kolana, ugryzienie zbyt ostrego jedzenia, które powoduje łzawienie i szczypanie oczu, a nawet sam proces jedzenia, który zasłania pole widzenia kierowcy, nawet jeśli tylko na chwilę - to wszystko!

4. Przekroczenie prędkości

Odchodząc od rozproszonej jazdy, wkraczamy w obszar "lekkomyślnej jazdy". Łamanie ograniczeń prędkości jest kolejnym wielkim zabójcą na drogach. Co ciekawe, nie mówimy tu o ludziach pędzących autostradą z prędkością 100 mil na godzinę. W rzeczywistości o wiele większym zabójcą są ludzie, którzy przekraczają niższe limity prędkości, takie jak 30 i 40 mil na godzinę, myśląc, że "przekroczenie o 5 mil na godzinę" nie robi żadnej różnicy.

Wielu kierowców zdaje się nie dostrzegać, jak wielką różnicę robi nawet 5 mil na godzinę w ich drodze hamowania i zatrzymania. Jest to znacznie więcej, niż myślisz. Nawet jeśli zastosujemy większy odstęp, np. 20 mil/h, zmiana odległości jest zadziwiająca.

Jadąc z prędkością 20 mil na godzinę, odległość do myślenia wynosi 20 stóp, a odległość do hamowania/zatrzymania to kolejne 20 stóp, czyli w sumie 40 stóp. Jeśli podwoimy tę wartość do 40 mil/h, czy oznacza to, że droga hamowania zwiększy się do 80 stóp? Faktycznie, droga do myślenia podwaja się do 40 stóp, ale droga hamowania zwiększa się czterokrotnie do 80 stóp, co daje w sumie 120 stóp.

5. Jazda po pijanemu

Kolejnym rodzajem lekkomyślnej jazdy jest jazda po pijanemu. Alkohol poważnie upośledza czas reakcji, koordynację, koncentrację i wzrok. Innymi słowy, żaden element spożycia alkoholu nie zwiększa bezpieczeństwa jazdy. Jeśli kiedykolwiek natkniesz się na osoby, które twierdzą, że odrobina piwa i drinka uczyni je "lepszym kierowcą", nie zwracaj na nie uwagi.

Według NHTSA, co 52 minuty ma miejsce jeden zgon związany z alkoholem, a prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu jest przyczyną ponad 10 000 zgonów rocznie, co stanowi około jednej trzeciej wszystkich zgonów związanych z ruchem drogowym. Szczególnie dotknięci są ci, którzy nie są pijani, a siedzą za kierownicą, np. ponad 200 dzieci, które giną.

6. Niebezpieczna jazda

Inną formą lekkomyślnej jazdy są osoby, które uważają się za królów szos i traktują drogę publiczną jak tor wyścigowy. Ludzie ci wplątują się i wyplątują z gwarnego ruchu ulicznego, wyprzedzają ludzi, mijają samochody na ślepych zakrętach i wiele innych.

Ich arogancja i brak odpowiedniej kontroli i dyscypliny za kierownicą to zwykle wynik lat kumulacji złych nawyków i szczęśliwych spudłowań. Za każdym razem, gdy zrobią coś głupiego i nie odniosą obrażeń, ośmiela ich to do dalszych działań.

7. Niezatrzymanie się

Następnie mamy tych, którzy uważają, że znak "Stop" dotyczy tylko innych ludzi, a czerwone światła są tylko znakami ostrzegawczymi. Zwykłe niezatrzymanie się na czas może doprowadzić do katastrofalnych skutków na drodze, czasem tylko dla siebie, swoich pasażerów i pojazdu, ale bardzo często także dla innych.

Znak "Stop" lub czerwone światło są ustawione, ponieważ część drogi, na której się znajdujesz, jest często lub wkrótce będzie uczęszczana przez innych uczestników ruchu. Informuje Cię, że dla własnego bezpieczeństwa powinieneś się zatrzymać i obserwować drogę wokół siebie. Myślenie, że te znaki i światła są przeszkodą, że są tylko dla innych, to świetny sposób na spowodowanie wypadku na drodze.

8. Nastolatki i nowi kierowcy

Prawie wszyscy nastolatkowie są początkującymi kierowcami, ale prawdą jest, że nie wszyscy początkujący kierowcy to nastolatki. Jednym z powodów, dla których firmy ubezpieczeniowe tak surowo traktują nastolatków, jest fakt, że statystycznie istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą oni podejmować złe decyzje za kierownicą lub ich brak doświadczenia spowoduje problemy dla nich samych i innych.

Czasami nastolatki są przyczyną wypadków innych osób lub same mogą w nich uczestniczyć. W każdym razie są one nadal jedną z głównych przyczyn wypadków.

Nawet jeśli nowi kierowcy są starsi, problem braku doświadczenia nadal pozostaje. Łatwiej ich spłoszyć, gdy coś dzieje się na drodze, częściej nie dostrzegają znaków drogowych lub popełniają inne błędy podczas jazdy, które prowadzą do wypadków.

9. Pogoda

Teraz przechodzimy do pierwszej przyczyny na naszej liście, która nie jest związana z człowiekiem. Pogoda jest istotną przyczyną wypadków, zwłaszcza jeśli łączy się z jednym z problemów związanych z człowiekiem, które opisaliśmy w innym miejscu dzisiejszego bloga.

Zwłaszcza zimowa pogoda ze śniegiem i lodem stwarza niebezpieczne warunki jazdy. Deszcz również sprawia, że drogi są bardziej śliskie, a widoczność gorsza. Pogoda może mieć nieproporcjonalnie duży wpływ na osoby, które nadmiernie polegają na systemach ADAS swoich samochodów.

Na przykład system AutoPilot firmy Tesla jest poważnie osłabiony przez ulewny deszcz, ponieważ kamery i czujniki nie są w stanie wychwycić wszystkiego tak wyraźnie. Jeśli często korzystasz z tego systemu i popadłeś w samozadowolenie, nagłe opady deszczu mogą sprawić, że będziesz w większym niebezpieczeństwie.

10. Wściekłość na drodze

Niektórzy żartują na temat szału drogowego i przypisują go każdemu, kto wykazuje choćby najmniejszą agresję na drodze. Faktem jest jednak, że wściekłość drogowa to poważny problem. W USA odnotowano około 30 zabójstw związanych z furią drogową, a AAA powiązało z nią ponad 12 500 obrażeń i 10 000 wypadków samochodowych, odkąd zaczęło ją monitorować w 2007 r.

11. Zmęczenie

Inną ważną przyczyną wypadków na drodze jest nasze własne zmęczenie. Senność i zmęczenie są szczególnie śmiertelnie niebezpieczne, ponieważ mogą nas dopaść w momencie, którego się nie spodziewamy, lub wkrótce po okresie wielkiej energii i entuzjazmu.

Możemy wsiąść za kierownicę z doskonałym samopoczuciem, ale w ciągu krótkiego czasu jazdy możemy ulec wielu czynnikom, które próbują zmusić nas do snu.

Zmęczenie za kierownicą nie zawsze jest związane z prawdziwym zmęczeniem, ale także ze zwykłym znudzeniem, które może nas ogarnąć, gdy siedzimy za kierownicą przez wiele godzin na długich, prostych i pozbawionych cech charakterystycznych drogach. W samochodzie może być również bardzo ciepło, a jeśli jesteś sam, to cisza panująca w samochodzie również może sprawić, że zaśniesz. Jest w tym o wiele więcej, niż ludzie sobie wyobrażają.

12. Warunki drogowe

Kolejna kwestia, która nie wynika z błędu kierowcy, a mianowicie bardzo zły stan dróg, które czasami są utrzymywane w bardzo złym stanie. Wypadki spowodowane na przykład niefortunnym spotkaniem z wybojami mogą być bardzo niebezpieczne.

Jeśli jedziesz po źle utrzymanej drodze i z nadmierną prędkością uderzysz w wyboje, może to spowodować utratę zbieżności kół lub rozerwanie opony, co doprowadzi do utraty panowania nad pojazdem. Jeśli jedziesz szybko, utrata panowania nad pojazdem może być równoznaczna z wyrokiem śmierci.

13. Uszkodzenia pojazdu

Kolejną przyczyną niezwiązaną z błędem kierowcy są poważne usterki w pojeździe. Nie bez powodu firmy samochodowe są zamieszane w skandale na skalę krajową, gdy tylko wycofują swoje produkty z rynku, ponieważ wycofanie oznacza zazwyczaj, że z samochodami jest coś nie tak, co wpływa na ich ogólne bezpieczeństwo.

Wycofanie oznacza, że nie powinieneś jeździć swoim samochodem, chyba że udasz się do dealera, aby usunąć usterkę.

Usterki te mogą być śmiertelne. Każdy, kogo samochód jest uwikłany w skandal związany z poduszkami powietrznymi firmy Takata, wie, jakie to może być straszne. Japoński producent Takata produkuje poduszki powietrzne dla wielu producentów OEM i przyznał, że przez lata wyprodukował około 4,5 miliona wadliwych zespołów napełniających. Usterki te mogą spowodować, że poduszki powietrzne wyrzucą odłamki prosto w twarz kierowcy.

14. Noc

Jeszcze jedna ciekawa cecha natury jest jedną z głównych przyczyn wypadków, a mianowicie pora nocna. Jazda nocą statystycznie zwiększa ryzyko wypadku potencjalnie dwukrotnie.

Widoczność jest ograniczona, ale nie można zapomnieć o codziennych czynnikach rozpraszających uwagę, takich jak system informacyjno-rozrywkowy, smartfon czy pasażerowie. Noc wymaga większej czujności, ale jest przyczyną wypadków, ponieważ ludzie nie są wystarczająco wytrwali w prowadzeniu pojazdu.

15. Wjeżdżanie pod ogon

Wreszcie mamy problem wyprzedzania. W rzeczywistości powinien on pasować do koncepcji niebezpiecznej jazdy, ale jest tak powszechny, że zasłużył na swoje własne miejsce na naszej liście. Mówiąc wprost, "jazda za ogonem" odnosi się do podążania za innymi kierowcami zbyt blisko, a następnie zderzania się z nimi, gdy nagle zahamują.

Dobrą zasadą zachowania bezpiecznej odległości jest stosowanie reguły "dwóch sekund", którą można zwiększyć podczas złych warunków pogodowych lub zimowych. Wybierz przed sobą jakiś punkt orientacyjny, np. znak drogowy, most, drzewo... cokolwiek. Gdy minie go samochód jadący z przodu, zacznij liczyć. Jeśli miną dwie sekundy, zanim Ty dotrzesz do tego samego punktu orientacyjnego, oznacza to, że odległość jest bezpieczna. Jeśli dotrzesz tam wcześniej, wycofaj się.

Zobacz

5 Symptomów uszkodzonego ECU (i koszt wymiany)

Niezależnie od tego, czy jest to jednostka sterująca silnika (ECU), czy moduł sterujący silnika...

Jak bezpiecznie sprzedać samochód

Wyobraź sobie sytuację: właśnie zdecydowałeś się sprzedać swój samochód prywatnie i...

Czy powinienem odnowić lub wymienić wirniki?...

Hamulce wymagają konserwacji, podobnie jak silnik samochodu. Gdy nadejdzie czas wymiany klocków...