Polecamy

Zwarcie wiązki przewodów i urządzeń elektrycznych w samochodzie

Najważniejsze wskazówki dotyczące bezpieczeństwa, które pomogą...

Detailing

Trzy mało znane sposoby na znaczną oszczędność paliwa w korkach

Trzy mało znane sposoby na znaczną oszczędność paliwa w korkach

Ogólnie przyjętym aksjomatem jest to, że gdy tylko samochód znajdzie się w korku, jego zużycie paliwa drastycznie wzrasta. Naprawdę: samochód stoi w miejscu przez około połowę czasu, podczas gdy "stoi" w korku, a silnik pracuje cały czas - "litrów na sto" przybywa od razu. Teraz wiele modeli jest wyposażonych w system "start/stop", gdy elektronika automatycznie zatrzymuje silnik, gdy się zatrzymasz i uruchamia go ponownie, gdy trzeba zacząć.

W prawdziwym korku jest on jednak dość szybko wyłączany, gdyż przy niepracującym silniku, klimatyzacja i wszystkie urządzenia elektryczne samochodu są zasilane z akumulatora, a to nie wystarcza w trybie aktywnego korzystania z prądu - konieczne jest zatrzymanie tłumienia silnika, aby generator mógł funkcjonować. Okazuje się, że znalazłeś się w korku - lepiej nie patrzeć na zużycie paliwa, żeby się nie denerwować?

Niezupełnie. Zmniejszenie "zachłanności" na benzynę czy olej napędowy przy takim sposobie jazdy jest całkiem realne. Po pierwsze, można przygotować się na oszczędność w korkach. W tym celu należy przepompować opony, tak aby ciśnienie w nich było nieco wyższe niż zalecane. Takie działanie nieco zmniejsza wartość oporu toczenia kół, a w efekcie przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

W niektórych modelach samochodów możliwe jest włączenie trybu "eco".

W nim samochód staje się "powolny" - z opóźnioną reakcją na pedał przyspieszenia, obroty silnika są podnoszone nieśpiesznie, skrzynia próbuje przedwcześnie zmieniać biegi itp. Wszystkie te działania razem znacząco zmniejszają zużycie paliwa.

Jednak jego dalsza ekonomiczność okazuje się być w bezpośredniej zależności od sposobu jazdy. Głównym celem, do którego powinien dążyć, aby zaoszczędzić paliwo w korkach, jest próba jak najmniejszego dotykania pedałów gazu i hamulca. Ponieważ główne wydatki na "dodatkowe" paliwo pochodzą nie tylko z biegu jałowego, ale także z przyspieszania.

W idealnej sytuacji samochód powinien poruszać się na wolnych obrotach silnika. Łatwiej jest to zrobić z automatyczną skrzynią biegów. Zwalniamy hamulec i samochód powoli zaczyna się rozpędzać. W przypadku automatycznej skrzyni biegów nie można osiągnąć takiego samego zachowania z każdym samochodem i nie z każdym kierowcą. W tym przypadku większość będzie zmuszona do podniesienia obrotów silnika nawet nieznacznie.

W każdym razie, przy takim sposobie jazdy, najprawdopodobniej będzie duża luka odległości między Twoim samochodem a jadącym z przodu. W zasadzie jest to dobre: do czasu, gdy przedni samochód będzie poruszać się ponownie, Twój (z nie wciśniętym pedałem gazu) tylko powoli zbliża się do jego tyłu. Nie będziesz musiał nawet hamować. Gorzej, że w dużej luce między samochodami w korku samochody z sąsiednich linii często próbują się wcisnąć - w złudnej nadziei, że Twój jest szybszy. Jest to jednak zło konieczne, jeśli priorytetem jest dla Ciebie oszczędność paliwa.

16.09.2018, 1100 wyświetleń.

Zobacz

Polerowanie samochodu

  Wszystkie nowoczesne samochody produkowane seryjnie opuszczają linię montażową w...

Naprawa części karoserii z tworzyw sztucznych

  Malowanie nowej części   Jednym z najczęstszych problemów występujących...

Jak wymienić filtr kabinowy w samochodzie?

  Większość kierowców myśli o wymianie filtra kabinowego dopiero wtedy, gdy w...