Polecamy

Jak przygotować samochód do oklejania

Entuzjaści szykują się na Camp Jeep 2018

Detailing

Naprawa części karoserii z tworzyw sztucznych

 

Malowanie nowej części

 

Jednym z najczęstszych problemów występujących podczas malowania nowego zderzaka lub innej karoserii jest słaba przyczepność. Nawet profesjonalni lakiernicy skarżą się czasem, że nowa powłoka złuszcza się razem z podkładem już po kilku miesiącach użytkowania. Wynika to z nieprzestrzegania zasad techniki:

"Nowoczesne nowe zderzaki muszą być odparowane przed pracami przygotowawczymi" - wyjaśnia Victor Kuzminykh, technolog w Sibirskaya Alternativa. - Jaka jest procedura? Zderzak jest umieszczany w zakładzie obróbki cieplnej, gdzie jest podgrzewany do określonej temperatury, aby "odparować" resztki smaru silikonowego pozostałego na powierzchni, który jest używany do obróbki form w fabryce. Następnie część musi być potraktowana aktywnym odtłuszczaczem, który usuwa z powierzchni odparowany smar. W kolejnym kroku nakłada się chemiczny podkład adhezyjny (np. "Plastoflex"), na który zawsze należy nałożyć podkład wyrównujący bez dodatkowego szlifowania. Dwa ostatnie etapy można w pewnym stopniu uprościć poprzez zastosowanie podkładu 2w1 (klej i podkład wyrównujący). Jest to możliwe.

Jeśli wszystkie te procedury są przestrzegane, lakier na zderzaku jest tak samo dobry jak na zwykłej karoserii. Przy nakładaniu emalii na element z tworzywa sztucznego należy jednak zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Plastik, w przeciwieństwie do żelaza, przenosi dużo ładunków elektrostatycznych.

"Z tego powodu, nawet przy pracy z tym samym lakierem w absolutnie identycznych warunkach, mogą wystąpić pewne przebarwienia pomiędzy błotnikami a zderzakiem" - zaznacza Victor Kuzminykh. - Powodem takiego efektu jest to, że pod wpływem elektryczności statycznej cząsteczki metalu (w farbach typu metalicznego) ustawiają się w warstwie farby pod pewnym kątem".

Nie można tego jednak nazwać wadą, ponieważ są to właściwości naprawianej powierzchni i lakiernik nie ma na nie wpływu. Należy jednak wziąć ten fakt pod uwagę.

Zaleca się również dodawanie specjalnego plastyfikatora (w rozsądnych stężeniach) do wszystkich napraw przy zderzakach. Dzięki temu masa naprawcza jest bardziej elastyczna i odporna na zginanie, co zapobiega pękaniu lakieru w trakcie eksploatacji. Instrukcje na temat ilości tego materiału należy dodać do farby, podkładu i lakieru są zwykle znaleźć na butelce. Nawiasem mówiąc, mimo że producenci zapewniają, że właściwości materiałów nie ulegają zmianie w wyniku dodania plastyfikatorów, w procesie szlifowania pojawiają się pewne trudności. W szczególności papier ścierny jest znacznie szybciej zapychany pyłem, co zwiększa jego zużycie.

 

Naprawa zderzaków z tworzyw sztucznych

 

Na rynku dostępnych jest wiele zestawów do naprawy zderzaków. W wyższym segmencie cenowym znajdują się produkty firmy 3M. Związek ten nosi nazwę FPRM. Zestaw naprawczy składa się z dwóch materiałów. Jest to w zasadzie płynny polimer, który twardnieje po nałożeniu.

Technologia naprawy polega na przecięciu i odtłuszczeniu uszkodzonej części zderzaka" - wyjaśnia Viktor Kuzminykh. - Ponadto, należy spróbować zaokrąglić krawędzie uszkodzeń. Gdy zderzak jest już gotowy do naprawy, przednia strona uszkodzonego miejsca jest zaklejana specjalną taśmą klejącą. Po stronie wewnętrznej szczelinę lub otwór wypełnia się masą naprawczą, która po stwardnieniu staje się prawie jednorodna z materiałem podstawowym zderzaka. Jeżeli procedura naprawy jest przestrzegana, to żadne wygięcie nie spowoduje pęknięcia zderzaka (ani lakieru) w miejscu naprawy.

Istnieją również bardziej przystępne cenowo materiały od różnych producentów klasy ekonomicznej. Technologia naprawy jest podobna, jedyną różnicą jest skład materiału naprawczego.

To już nie jest płynny materiał polimerowy, ale specjalna szpachla z włóknem szklanym" - zaznacza Wiktor Kuźminych. - Jakość naprawy jest tak samo dobra, ale sam materiał jest uważany za gorszej jakości niż u liderów w tej dziedzinie".

Jest też metoda garażowa, najtańsza. Uszkodzone miejsce jest po prostu uszczelniane poprzez dodanie siatki mosiężnej lub innego materiału wzmacniającego. Ta metoda naprawy sprawdza się w przypadku miękkich zderzaków wykonanych z poliuretanu i polipropylenu. Należy jednak pracować ostrożnie, ponieważ poliuretan ma dość niską temperaturę topnienia i musi być zgrzewany ostrożnie, bez przegrzewania obszaru naprawy. Z tego samego powodu niepożądane jest suszenie na gorąco wyrobów poliuretanowych po malowaniu.

Do spawania stosuje się "elektrody" wycięte z tego samego materiału, co naprawiany zderzak. Są to zazwyczaj listwy o szerokości 8-10mm i grubości 2-3mm, wycięte z części nie nadających się do naprawy. Dodatkowo potrzebna będzie tzw. spawarka. Można użyć suszarki powietrznej lub pistoletu grzewczego ze specjalną przystawką, palnika gazowego lub propanowego, specjalnej lutownicy pneumatycznej oraz zwykłej lutownicy. Każde z tych narzędzi ma swoje wady i zalety.

Szlifierki pneumatyczne są dość wygodne, mają regulowaną temperaturę powietrza, ale mają jedną poważną wadę: dysze, które pozwalają uzyskać cienki strumień gorącego powietrza, znacznie zmniejszają żywotność narzędzia. Palniki gazowe wypełnione gazem do zapalniczek są dość rzadkie w naszym kraju, a ich główną wadą jest otwarty płomień. Dmuchawy powietrzne są strukturalnie podobne do konwencjonalnych i różnią się tylko obecnością otworu o średnicy 2-3 mm w centralnej elektrodzie, przez który sprężarka prowadzi sprężone powietrze. To podgrzewa powietrze i sprawia, że plastik się topi. Jednak to właśnie konieczność posiadania nieporęcznego i drogiego kompresora sprawia, że lutownica pneumatyczna nie może być nazywana narzędziem idealnym. Zwykła lutownica nie ma tej wady, ale nadaje się tylko do małych pęknięć i nie może być używana do naprawy większych uszkodzeń.
Temperatura powietrza dostarczanego przez lutownicę powinna być taka, aby "pręt" łatwo się topił, ale nie parował. Tryb pracy należy wybierać indywidualnie dla każdego przypadku, ponieważ różne dodatki w tworzywie sztucznym zmieniają temperaturę topnienia materiału. Pistolet grzewczy posiada specjalny regulator do tego celu, ale jest to bardziej skomplikowane w przypadku palnika gazowego. Temperatura otwartego płomienia nie jest oczywiście regulowana, a pożądany efekt uzyskuje się poprzez zmianę odległości między elektrodą a języczkiem płomienia. Przy użyciu lutownicy pneumatycznej temperatura jest regulowana poprzez zmianę wielkości prądu.

Warto również wspomnieć, że technika ta jest obecnie coraz rzadziej stosowana w dużych warsztatach samochodowych, gdyż stabilność jakościowa takich napraw pozostawia wiele do życzenia. Jeśli chodzi o standardy fabryczne w tym zakresie, to wiodący producenci samochodów na świecie zalecają wymianę całego zderzaka w przypadku jakichkolwiek uszkodzeń.
 

Czytaj dalej na: http://fiat-furious.pl

Zobacz

Polerowanie samochodu

  Wszystkie nowoczesne samochody produkowane seryjnie opuszczają linię montażową w...

Trzy mało znane sposoby na znaczną...

Trzy mało znane sposoby na znaczną oszczędność paliwa w korkach Ogólnie przyjętym...

Jak wymienić filtr kabinowy w samochodzie?

  Większość kierowców myśli o wymianie filtra kabinowego dopiero wtedy, gdy w...